Wiele firm w pewnym momencie potrzebuje wsparcia graficznego. Dlatego w tym momencie pojawia się pytanie czy zatrudnić grafika, czy zlecić outsourcing usług graficznych firmie na zewnątrz. Pojawia się szczególnie w przypadku małych firm, których nie stać, by opłacać stałą pensję pracownika, a do tego nie mają tyle realizacji graficznych w firmie, by móc zaoferować pracownikowi pracę na pełen etat. Co więc zrobić w tym przypadku?
Dzisiaj na ten temat porozmawiamy z Pawłem Konkel, który od wielu lat swoimi umiejętnościami wspomaga firmy zarówno pod katem graficznym, jak i marketingowym.
Outsourcing usług graficznych czy grafik na etat?
Załóżmy, że jestem właścicielem małej firmy. Rozwija się z dnia na dzień i nagle nadchodzi taki czas, że muszę pojechać na spotkanie z klientem. Nie mam wizytówek, ulotek, katalogu, teczki, papieru firmowego i często nawet własnego logo. Co mam zrobić?
– I zapewne potrzebujesz tego na już (śmiech). Masz dwa wyjścia – zatrudniasz pracownika lub zlecasz usługi graficznej firmie zewnętrznej. Jeśli wybierasz opcję pierwszą – czeka Cię po pierwsze etap rekrutacji. Ale w przypadku gdy się na tym znasz – znajdziesz dobrego pracownika. Jeśli nie masz o tym zielonego pojęcia, a zakładam że tak jest to musisz liczyć na zaufanie do osoby, którą widzisz po raz pierwszy w życiu. Po drugie – musi być Cię stać na utrzymanie grafika. Jeśli masz czym zapełnić mu czas przez 8 h dziennie, 7 dni w tygodniu to pewnie będzie to opłacalne. Jeśli nie – zdecydowanie lepsze wyjście to outsourcing usług graficznych do firmy, która się na tym zna. Wiesz jakie grafiki robi – możesz przejrzeć portfolio, nie musisz prowadzić rekrutacji. Jasny i przejrzysty sposób rozliczenia – chcesz grafikę na jutro, ustalasz cenę i ją dostajesz.
Czyli polecałbyś mi usługi outsourcing usług graficznych do agencji graficznej?
– I tak, i nie. Każdy wariant ma swoje zalety i wady. Na początku działalności firmy na pewno warto rozważyć zlecenie zadań grafika na zewnątrz. Jednak na rynku znajdziemy nie tylko oferty agencji kreatywnych, czy agencji graficznych. Są też wolni strzelcy, czy freelancerzy, którzy równie dobrze mogą zrobić swoją robotę, za podobną cenę bez ustalania liczby miesięcznych projektów.
Teraz rozumiem. Czyli niekoniecznie agencja, a może być freelancer.
– Dokładnie. Aczkolwiek jeśli stać Cię na grafika i masz jak zapełnić mu czas to jak najbardziej – zatrudniaj.
To w takim razie dosyć ważne pytanie. Stać mnie i na grafika na pełen etat i na podpisanie umowy z agencją, czy freelancerem. Na jakie koszty muszę być przygotowany?
– I to jest trudne pytanie. Rynek usług graficznych jest niemożliwie różny. W przypadku ceny grafika na etacie wpływa jego doświadczenie, umiejętności, lokalizacja, czy prestiż firmy. Średnia płaca dla grafika z kilkuletnim doświadczeniem to koło 4 tysięcy złotych netto. Z takim kosztem powinien liczyć się pracodawca. Oczywiście są tacy co zarabiają 2,5 tysiąca złotych i tacy co zarabiają 8 tysięcy złotych. W przypadku agencji graficznych czy freelancerów. Tu zależy od wielkości firmy. Początkujący grafik zrobi grafikę za 30 zł za godzinę. Inny za 300 zł. Oczywiście tutaj warto byłoby poznać portfolio freelancera. W przypadku agencji graficznych tu bywa również różnie. Może to być kwota wyliczana za projekt lub stała opłata miesięczna. Tu nie określę, żadnej kwoty ponieważ zależy ona od tak wielu czynników, że ciężko tu coś przewidzieć.
Co jeszcze warto wiedzieć.
Zatrudnienie pracownika na etat wiąże się także z zakupem odpowiedniego sprzętu, licencji czy oprogramowania. Pracodawca pozbywa się też wielu kłopotów i zleca wszystko kompleksowo firmie zewnętrznej, która bardzo często ma więcej znajomości niż jeden pracownik. Agencja graficzna zaprojektuje i zlecić przecież także wydruk czy realizację oklejenia itp. Dlatego w wielu przypadkach outsourcing usług graficznych to najlepsze rozwiązanie z możliwych.
Jeśli zastanawiasz się nad zleceniem usług graficznych firmie – skontaktuj się z nami. Chętnie nawiążemy z Tobą współpracę i ustalimy jasne i korzystne warunki dla obu stron. Zapraszamy do kontaktu na biuro@studioalladyn.pl lub telefonicznie na +48 511 601 005.
Tagi artykułu: outsourcing usług graficznych, grafik czy agencja graficzna, kompleksowa obsługa usług graficznych, usługi graficzne dla firm, projektowanie grafik dla firm, projekty graficzne na zamówienie.